Sociale media

Social media zijn aan een niet te stoppen opkomst bezig. Inmiddels zijn al ruim 10 miljoen Nederlanders actief op social media, maar het gebruik van social media door sportverenigingen blijft achter. Vanwege het grote bereik is het zeer interessant om te inventariseren of social media kansen kunnen bieden voor uw baan & club/vereniging!

Doelen

Wanneer uw vereniging gaat werken met social media, houd er dan rekening mee dat het gebruik van social media een middel is om een doel te bereiken. Doelen voor een golfclub kunnen zijn:

  • communicatie met de leden en tussen leden onderling stimuleren
  • nieuws over de baan & club delen
  • werven van nieuwe leden
  • werven van vrijwilligers
  • ledenbinding vergroten
  • promoten van evenementen
  • profilering van de vereniging en sport
  • uitbreiden van het sponsornetwerk
  • versterken en uitbreiden van samenwerkingsverbanden met derden
  • reduceren van communicatiekosten (social media is namelijk gratis)

Aandachtspunten

Enkele aandachtspunten voordat uw vereniging overgaat tot het gebruik van social media:

  • Maak een analyse van de doelgroep, welke personen of organisatie zijn belangrijk de vereniging? Kies het medium vervolgens op basis van deze doelgroep, zodat de doelgroep optimaal bereikt kan worden. Instagram en Facebook zijn uitermate geschikt om de jongeren binnen de club te benaderen, terwijl sponsoren beter te benaderen zijn via LinkedIn.
  • Twijfel je als vereniging welk social media platform het beste bij de leden past? Maak dan gebruik van een korte enquête en kom erachter welk platform hun voorkeur heeft.
  • Zorg voor een aantal beheerders die namens de vereniging de social media kanalen onderhouden. Maak deze groep niet te groot, anders kan de taakverdeling vervagen. Belangrijk is dat deze beheerders hun taak serieus nemen; zij plaatsen berichten met goede inhoud in correct Nederlands, zorgen dat alles up-to-date is en denken mee over de inhoud. Zij moeten bereid zijn hier tijd in te investeren, mensen verwachten dat zij via social media regelmatig van nieuws en updates worden voorzien.
  • Stel als vereniging een social media beleid op. Bepaal welke informatie je via social media wil delen en in welke mate je dat wilt doen. Wanneer je de mogelijkheid biedt om op berichten te reageren moeten hier spelregels voor worden opgesteld. De beheerders houden in de gaten of deze spelregels worden nageleefd.